regie + script - Jan Willem de Vries productie - Rene Houwen casting/regie-assistent - Harry Kuypers locatie scout - Mo Visser productie-assistent - Arne Lampe productie-assistent/camera - Fabian Debats camera - Thijs Gloger camera - Alex Pitstra contact - rene@deconstructie.com
Synopsis
‘Op kamers’ is een 10-delige serie die zich afspeelt in het studentenleven van Groningen. Elke aflevering is een op zichzelf staand verhaaltje waarin de levens van enkele studenten centraal staan. Tijdens het hoogtepunt van deze verhaaltjes leren we ze pas echt kennen. Zijn ze sterk, zwak, lief, gemeen, vriendelijk of egoïstisch? Ze komen er in ieder geval achter dat een boek uit je hoofd leren soms een stuk makkelijker is dan het omgaan met anderen.
In de eerste aflevering leren we Floor kennen die haar ex uitnodigt op haar verjaardagsfeestje en daarmee haar vriend David in de war brengt. De tweede aflevering draait om Rutger, die na een aanrijding in het ziekenhuis terecht komt en graag zijn oude schoolvriend Ton wil terugzien. Volgens hem waren ze goede vrienden, maar volgens Ton heeft Rutger de vriendschap ernstig verwaarloosd. Andere studenten die we leren kennen zijn de ingetogen Hilde en haar brutale en seksistische huisgenoot Hugo, Onno en Sander, twee goede vrienden die strijden om de perfecte stageplaats en Frank en Yvette die hun relatie moeten redden als Frank plotseling besluit bij een studentenvereniging te gaan. In totaal krijgt de kijker een kijkje in de levens van zo’n 33 verschillende studenten. Belangrijke thema’s die voorbij komen zijn liefde, vriendschap, seks, ouders en oh ja……studeren.
In de productie wijze van films zal de komende jaren erg veel gaan veranderen. Niet alleen door de “digitale revolutie” maar ook door de verzadiging van hetgeen de “big budget” filmmakers ons nu voorschotelen. Allereerst de techniek: het is nu voor het eerst mogelijk om met een camera van beneden de 10.000 euro een film te schieten die fatsoenlijk op een bioscoop doek te vertonen is en al helemaal op TV. Montage van een productie kan al op een laptop computer van 1500 euro die dan ook al regelmatig op de professionele filmset te zien zijn voor het bekijken van geschoten beelden ter plekke. De “nieuwe” generatie filmmaker is door het ontbreken van een groot budget genoodzaakt om zich alle diciplines eigen te maken; camera, geluid, licht en dan ook nog de regie voeren over de acteurs en de producer spelen. Dit gaat natuurlijk ten koste van iets aangezien dit een bovenmenselijke prestatie vergt van iemand. Ik geloof dan ook in een soort tussen vorm. Nu is het gebruikelijk om bij een scene op een filmset de volgende mensen te hebben: natuurlijk de acteurs, de regisseur, een cameraman + assistent, een belichter, een geluidsman, een productie-leider, productie-assistent, regie-assistent, focus-puller, opname-leider, locatie-manager, art-director, clapper-loader, grip, visagie...................................enz. Het is een feit dat filmen voor een groot deel bestaat uit wachten en dit betekent dus dat er als snel een man/vrouw of 20 filmcrew 4 a 5 uur per dag “betaald” niets doen. Ik besef me goed dat ik door uitspraken als deze menig gerenomeerde productie-maatschappij tegen me in het harnas jaag en dit gaat uiteraard niet op voor alle films. Ik geloof dat het mogelijk is om met een zeer compact team van 4 filmmakers, dus mensen die in principe op de set alle werkzaamheden kunnen doen kwalitatief hoogwaardige film en TV te kunnen maken. Dat dit zeer grote gevolgen heeft voor het budget spreekt voor zich. Inhoudelijk gezien geloof ik dat het zeer belangrijk is dat de filmmaker vanaf het begin van het idee tot de uitvoering ervan niet beperkt word door de wijze waarop het gehele proces nu op dit moment werkt in Nederland. ( wederom uitzonderingen daargelaten). Periodes van 2 jaar wachten op film-fondsen, financiers, productie-maatschappijen zijn geen uitzondering en is vaak “killing” voor de creativiteit van de filmmaker. Ik ben de afgelopen 20 jaar werkzaam geweest als muziek producer van diverse Nederlandse bands en artiesten. In de muziekwereld heeft zich de afgelopen jaren een werkelijke revolutie voltrokken die ik ook voorzie in de film-wereld. De platenmaatschappijen zoals die vanaf de jaren 60 tot begin 2000 hebben bestaan zijn volledig op zijn kop gezet doordat de huidige artiesten veel minder afhankelijk zijn van grote budgetten, top CD’s worden tegenwoordig op zolderkamers in elkaar gezet. Alleen voor de marketing/distributie en de PR heb je ze nog nodig. Vrijheid is dus erg belangrijk voor de “nieuwe generatie filmmakers” en in combinatie met de huidige techniek zie ik de toekomst dan ook met plezier tegemoet. Een TV serie in en vanuit Groningen produceren zonder een gevestigd en ervaren productiehuis achter je is voor mij de grote uitdaging. Pionieren met als voornaamste doel: een serie maken op niveau met de vrijheid en de onbevangenheid van een klein team van gedreven mensen met hetzelfde doel. Dit gaan we hopelijk terugzien en voelen in de TV serie “Op Kamers”.